Армада од чамци кои носат спортисти долж Сена, висат танчери и парадираат драг кралици – сето тоа под пороен дожд
Пишува: Анџелик Крисафис / Гардијан
Олимписките игри во Париз беа отворени во петокот вечерта со висок-кич, крај реката спектакл, додека армада од чамци носеше спортисти долж Сена, танчери висат од високите столбови, драг кралици парадираа по мостовите и олимписките прстени ја осветлуваа Ајфеловата кула – сето тоа под незапирлив, пороен дожд.
Франција вети дека нејзиното отворање ќе биде најголемото шоу на Земјата на отворено. Повеќе од 300.000 луѓе гледаа од брегот на реката и мостовите – а стотици други стоеја на прозорците и балконите – додека шоуто на танц, музика во живо и акробатика се одвиваше покрај повеќе од 6 километри река од Понт д’Астерлиц до Ајфеловата кула.
Шоуто вети дека лесно ќе ги деконструира француските стереотипи, а американската пејачка Лејди Гага беше првата ѕвезда што го даде тонот на кич-спектаклот со јазик во образ. Таа се појави од џиновско златно скалило на работ на Сена опкружена со розови помпони и џиновски розови пердуви, за извонредна изведба на кабаре на познатата француска музичка сала од 1960-тите Mon Truc en plumes од Zizi Jeanmaire.
Подоцна, поп-пејачката Аја Накамура, најслушаната уметница од француски јазик во светот, зачекори на Понт дес уметностите во смела музичка спротивставеност што ја виде таа да настапи со француската Републиканска гарда, која беше во совршена формација на воени тапани. Накамура пееше извадоци од песните на легендарниот француски крунер Шарл Азнавур, како и нејзините сопствени хитови, Пуки и Џаџа, со францускиот армиски хор и воената дувачки оркестар.
Присуството на Накамура се сметаше за триумф откако расистичките реакции против можноста за нејзино пеење го натераа парискиот обвинител да отвори истрага за наводна расистичка злоупотреба против неа на почетокот од оваа година. Некои од француската екстремна десница – која беше спречена од преземањето на власта поради големиот наплив на тактичко гласање на неодамнешните предвремени парламентарни избори – се пожалија на почетокот на оваа година дека Накамура, кој пораснал во париските предградија, не е доволно Французин за да настапи.
Париската речна забава потопена од дожд беше првпат церемонијата на отворање на најголемиот спортски настан во светот да се одржи пред стадион, при што спортистите парадираа не околу атлетска патека, туку во флотила од чамци.
Но, церемонијата на отворено, еднаш опишана од Емануел Макрон како „луда идеја што мора да се оствари“, мораше да ги надмине пречките.
Прво, серија диверзантски напади на брзата железничка мрежа TGV предизвикаа патувачки хаос низ Франција неколку часа пред почетокот на церемонијата. Потоа дојде временски кошмар: наместо меката летна вечерна светлина на која се надеваа режисерите, имаше потоп додека небото се отвори со таков немилосрден дожд што синоптичарите рекоа дека тоа е еквивалент на 15-дневни врнежи за шест часа.
Дождот темелно ги натопи спортистите и гледачите, од кои многумина беа надвор без чадор за целото шоу, кое траеше речиси четири часа. Дури и некои достоинственици привремено ги напуштија своите места на трибината во Трокадеро откако се преплавија.
Но, сè беше за решителност пред неволјата. Томас Џоли, младиот француски режисер кој го создаде надреалното и непочитувано шоу, рече дека не сака само „ефемерен сјај“, туку истражување на она што е основа на „нашата заедничка човечност“.
Тој рече дека ја избрал Сена за нејзината „моќ да лекува“ од трагедиите како терористичките напади во Париз во 2015 година, како и пожарот во Нотр Дам во 2019 година. Навистина, дел од шоуто беше спектакуларна однапред снимена танцова рутина на работници кои изведуваат високоризични потези додека висат од скелињата околу Нотр Дам.
Вечерта започна со 6.800 спортисти со автобуси од Олимпиското село до Понт д’Астерлиц на истокот од градот, каде што француската војска ги чуваше додека се качуваа на чамци.
Бродот на Грција тргна прво, според олимписката традиција, по што следеше олимпискиот тим за бегалци, а потоа другите нации испловија по реката со 85 чамци. Украинската делегација доби масовни овации од толпата на брегот на реката.
Уште од времето на Луј XV, на церемонијата не била забележана формација на чамци кои пловеле по Сена во истиот правец, а тоа било навивано од луѓе кои виселе од прозорците.
Омажот на Technicolor на француските клишеа вклучуваше жена во фустан покриен со кроасани, водејќи разнобојна толпа кон група француски танчери од лименки во светло розеви облеки. Тие испорачаа традиционална изведба со тресење на здолништето, со вртење на ногата, пред да завршат со расцепите на работ на Сена.
Градоначалничката на Париз, Ана Идалго, го нарече шоуто „радосно, креативно и не многу добро воспитано“.
Аксел Сен-Сирел, француски мецосопран од Гвадалупе, отпеа нов аранжман на француската национална химна, Марселез, обвиен во тробојното знаме на стаклениот покрив на Гранд Пале.
Сето тоа време мистериозна, безлична фигура се движеше по покривите на градот со олимпискиот оган. Најмалку една милијарда гледачи гледаа на телевизија и на социјалните мрежи, а снимените сегменти беа исто толку важни како и настапот во живо, а поранешната француска фудбалска ѕвезда Зинедин Зидан започна со носење на олимпискиот оган низ филмски сет од кич тераси од 1960-тите на кафе на до воз во метро. Тој пристигна на овации на Трокадеро.
Шоуто, кое кулминираше кај Ајфеловата кула, се одржа во услови на невидена безбедносна операција во градот, со 45.000 полицајци и илјадници војници.
Тони Естанге, трикратниот олимписки шампион во кану, кој е главен организатор на Олимписките игри во Париз, им рече на спортистите: „Добредојдовте во вашиот момент во историјата – живејте го и сакајте го“.
На крајот, Шарл Кост, најстариот француски олимписки шампион со 100 години, го зеде пламенот од својата инвалидска количка, а потоа им го пренесе на францускиот великан во џудо Теди Ринер и на спринтерката Мари-Жозе Перек. Тие запалија котел прикачен на огромен балон, пред Селин Дион да ја испее Химната на љубовта на Едит Пјаф, во нејзиниот прв јавен настап по многу години, предизвикувајќи огромни овации од толпата.