Граѓаните од Северна Македонија, Хрватска, Србија, Црна Гора и Босна и Херцеговина масовно се вклучија во организиран бојкот на маркетите како знак на протест против високите цени на основните производи. Овој бран на незадоволство е инициран во Хрватска, каде што веќе се забележуваат првите позитивни ефекти – некои трговски ланци најавија намалување на цените на стотици производи.
Бојкотот во Македонија – порака до трговците и Владата
Во Македонија, граѓаните го организираа бојкотот преку социјалните мрежи, протестирајќи против енормното зголемување на цените. Според извештаите, поголемите маркети останаа полупразни, а трговците пријавија намален промет.
Опозуциските политички партии и организации го поддржаа протестот, обвинувајќи ја Владата дека не презема доволно мерки за да ги заштити потрошувачите.
Од Владата, пак, порачаа дека ќе се залагаат за дијалог со трговците и производителите за да се најде долгорочно решение за растот на цените. Некои експерти предупредуваат дека бојкотот може да има краткорочни ефекти, но нема да доведе до трајни промени без регулаторни интервенции.
Хрватска – успешен бојкот и намалување на цените
Во Хрватска, бојкотот предизвика значителен пад на прометот во малопродажните објекти. Даночната управа извести дека до 15 часот прометот бил намален за 42%, а бројот на издадени фискални сметки се намалил за 31%. Оваа акција донесе и брзи резултати – големи трговски синџири како „Кауфланд“ и „Конзум“ најавија намалување на цените на над 1.000 производи.
Хрватската влада, пак, како одговор на протестот, воведе мерки за ограничување на цените на основните прехранбени производи, проширувајќи ја листата на регулирани артикли од 30 на 70 производи.
Регионален тренд – Балканот во заедничка борба против високите цени
Бојкотот, започнат во Хрватска, брзо се прошири и во останатите земји од регионот. Во Србија, Црна Гора и Босна и Херцеговина исто така се забележуваат слаби продажби во маркетите, а некои трговци веќе најавија промоции и намалувања.
Македонските занаетчии ги повикаа граѓаните да ги поддржат малите локални производители наместо големите супермаркети, додека одредени економски експерти предупредуваат дека долгорочно решение може да дојде само преку системски промени и построга контрола на цените.
Овој масовен бојкот е јасен сигнал дека граѓаните од Балканот не се подготвени да ги прифатат високите цени без отпор. Додека некои маркети веќе реагираат со намалување на цените, останува прашањето дали ваквите акции ќе резултираат со трајни решенија или само со привремени попусти. Единственото долгорочно решение, според експертите, е дијалог меѓу Владите, трговците и производителите за одржлива ценовна политика.